Motie benoembaarheid wethouders

zaterdag 13 november 2010 22:29

AANGENOMEN

Agendapunt 3, coalitieakkoord CDA-PPW.

De raad van de gemeente Wierden, bijeen op 11 mei 2010:

Gelezen het coalitieakkoord van de coalitiepartners CDA en PPW voor de periode 2010-2014, genoemd “Ambities in tijden van veranderingen”.

Overwegende dat:

1. De personele invulling van wethoudersposten niet bijzonder zorgvuldig is verlopen.
  2. Er, namelijk tot drie keer een nieuwe kandidaat publiekelijk is voorgesteld door het CDA.
  3. Er voor raadsleden een integriteitprocedure middels geloofsbrieven wordt toegepast.
  4. Kandidaat wethouders niet automatisch gescreend worden, als zij niet op de kandidatenlijst hebben gestaan.
  5. Er recent een intern onderzoek is ingesteld naar een der CDA kandidaten.

Besluit:

Om vanuit de gemeenteraad een commissie geloofsbrieven te benoemen, bestaande uit de fractievoorzitters van de partijen, die de benoembaarheid van wethouders onderzoekt, voor zover deze nog niet eerder zijn onderzocht. De kandidaat-wethouder overlegt aan de commissie alle documenten en informatie die nodig is voor de toetsing. Concreet dient bij de beoordeling van kandidaat-wethouders in dezen getoetst te worden aan de volgende bepalingen:

• Het voldoen aan de vereisten, genoemd in artikel 36a van de Gemeentewet.
  • Het niet hebben van de zogenaamde onverenigbare betrekkingen, genoemd in artikel 36b van de Gemeentewet.
  • Het niet vervullen van nevenfuncties waarvan de uitoefening ongewenst is met het oog op een goede vervulling van het wethouderschap, zoals bepaald in artikel 41b van de Gemeentewet.
  • Het niet verrichten van verboden handelingen in de zin van artikel 41c, eerste lid in samenhang met artikel 15, eerste en tweede, van de Gemeentewet.

De kandidaat wordt in gelegenheid gesteld deze informatie toe te lichten. Op basis van de beoordeelde informatie formuleert de commissie vervolgens een schriftelijk beargumenteerd advies aan de raad ten aanzien van de benoembaarheid van de voorgedragen wethouders, voor zover nog niet verankerd in de Gemeentewet.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie ChristenUnie             Fractie NEW
Riet Eshuis-Egberts              Jos van Maasacker

Bijdragen

Reacties op 'Motie benoembaarheid wethouders'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 07:03
De Breitling Replica Horloges Jet Team keerde terug naar zijn basis in Dijon, Frankrijk, na een reis in vijf Namaak Horloges nieuwe landen. In totaal zeven vliegtuigen uitgevoerd meer dan 225 vluchten in achttien dagen, observeren Rolex Replica van alle geplande vluchten. Demonstraties nemen plaats langs de kusten of, zoals in Beiroet en Amman, in de nabijheid van de luchthaven tijdelijk gesloten, de omgeving, de daken van de gebouwen en balkons zijn altijd gevuld met publiek gepassioneerd over de show.