Geloof in de samenleving

Kees 2022.jpgmaandag 06 november 2023 08:30

We leven in spannende tijden. De wereld verandert razendsnel en het klimaat verandert mee. Op het wereldtoneel is het crisis. Mensen vluchten, door hongersnood of geweld. Dat lijkt misschien
allemaal ver weg, maar ook aan de keukentafel kan het crisis zijn. Als rekeningen zich opstapelen of stress aan je vreet. Het geloof in de samenleving staat dan fors onder druk

Als ChristenUnie geloven we in de samenleving vanuit Bijbels perspectief. Wanneer twee vrienden samen zijn en één van
beiden valt, helpt de ander hem weer overeind. Een koord dat uit drie strengen is gevlochten, is niet snel stuk te krijgen. Deze prachtige Bijbeltekst zet ons in beweging. Het is de bron van onze hoop en ons verlangen voor de samenleving.

Zorgzame gemeenschappen
Wij geloven in zorgzame gemeenschappen waar zorg voor elkaar vanzelfsprekend is. Een wereld waarin je uitdeelt van wat je hebt ontvangen. Geen ik-tatuur, maar een sámenleving. Samen spelen, samen delen, samen zíj́n. Best lastig met alle verschillen die er zijn maar wel een opdracht voor ons allemaal.

Bewondering voor het leven
God heeft ons veel gegeven: een prachtige aarde, het leven, elkaar. We wonen in een cadeau, de schepping. Met cadeaus ga je zorgvuldig om. De aarde staat onder druk en is niet ‘in te ruilen’ voor een nieuwer exemplaar. Daarom is klimaatverandering ons een zorg. Laten we ons weer verwonderen over de schoonheid van de schepping en ons best doen om die niet te vervuilen.

Rust in het huishoudboekje
Wie geldzorgen heeft, heeft helemaal geen ruimte om te zorgen voor anderen of de natuur. Daarom pleiten we voor rust in het huishoudboekje. Dat betreft zowel het persoonlijke huishoudboekje maar ook het huishoudboekje van onze gemeente. Voor het persoonlijke huishoudboekje vinden wij het wenselijk dat er ruimte is voor noodzakelijke duurzaamheidsinvesteringen. Wat betreft het gemeentelijke huishoudboekje weten we dat er donkere tijden op komst zijn. Een financieel ravijn wordt het ook wel genoemd. Wij vinden het noodzakelijk om daar nu al over na te denken, waarbij wij ons echt afvragen of de op stapel staande grote projecten wel realiseerbaar zijn zonder dat het gemeentelijke huishoudboekje volledig in het rood eindigt. Bij de begrotingsvergadering op 7 november spreken wij daar verder over.

Fractievoorzitter en raadslid Kees van Dijk