Nabij Elsmoat en bij Bathmen

Windmolensdonderdag 11 november 2010 23:22

RIJSSEN/WIERDEN - In de gemeente Wierden en Rijssen-Holten bepaalde windenergie in negatieve zin de discussie. In Hoge Hexel onderzochten drie ondernemers en Windunie de mogelijkheden voor de vestiging van vier windmolens in de gemeente Wierden en in het verlengde negen turbines in Hellendoorn. “Doordat hier vanaf het begin geen draagvlak is gecreëerd is er veel onrust ontstaan in deze buurt. Na enige studie en een toelichting van Windunie, hebben wij bezwaar op de ontwikkeling op deze locatie”, legt Riet Eshuis uit.

Samen met NEW diende de CU een motie in die er op gericht is dat de gemeenteraad niet zal instemmen met de komst van windturbines op deze plek. “Het gaat hier om een relatief dichtbevolkt gebied en de bezwaren van omwonenden zijn gegrond, met name de gezondheidsrisico’s en het lawaai”, stelt Eshuis. Ook in Rijssen-Holten was er een aanvraag voor windmolens. Tijhof: “Dat was aan de westgrens van de gemeente. Vooral uit de buurtschappen rondom deze plek kwam er nogal wat reactie. Door deze reacties waren een paar fracties al bij voorbaat tegen.”

De ChristenUnie Wierden-Enter heeft gekeken naar mogelijke locaties in eigen gemeente. “Er zijn er wel een paar aan te wijzen, als voorbeeld noem ik de locatie langs de S15, nabij ‘De Elsmoat’. Deze locatie kent al veel omgevingsgeluid, is dunbevolkt en ligt nabij een toekomstig industriegebied, dus met mogelijke participanten”, geeft Eshuis aan. Tijhof wil eerst het antwoord van het college afwachten: “Er is bijvoorbeeld geopperd om te kijken of er samen met Deventer iets gedaan zou kunnen worden bij de ontwikkeling van het nieuwe bedrijventerrein langs de A1 ter hoogte van Bathmen. Dit is tegen onze gemeentegrens aan.”

De Driehoek, 9 november 2010

Reacties op 'Nabij Elsmoat en bij Bathmen'