Windmolenszaterdag 13 november 2010 22:22

De ChristenUnie fracties in Twente hebben gezamenlijk de handen in elkaar geslagen om windenergie positief op de bestuurlijke agenda’s van de gemeenteraden en de college’s van B&W te krijgen. Zij hebben daartoe een Manifest “ Durf te kiezen voor Windenergie in Twente” opgesteld.

Dit Manifest is rechtstreeks afgeleid van het Manifest ChristenUnie 2010 “Verlangen naar Gerechtigheid” wat door de partij unaniem is aangenomen op het congres in januari 2010 toen de partij 10 jaar bestond.In diverse Twentse gemeenten heeft windenergie alleen maar in de negatieve zin de discussie bepaald. Angst, afgunst en onwaarheden bepaalden vaak het debat en lieten emoties in buurten soms hoog oplopen, waardoor een goed debat niet meer mogelijk was. Succesvolle projecten elders laten zien dat daar veel geïnvesteerd is in zgn. “huiskamergesprekken”, waardoor projecten wel van de grond kwamen.

De ChristenUnie roept dan ook op om eerst draagvlak te zoeken, alvorens men verder gaat met plan-ontwikkeling. De ChristenUnie roept de gemeenteraden en de college’s middels een brief dan ook op om pro-actief het onderlinge gesprek in de buurten waar projecten mogelijk zijn, te bevorderen.

De ChristenUnie roept alle Twentse gemeenten dan ook op om zo mogelijk gemeentegrensoverstijgend te werken aan windenergieparken( parkjes ). Als concrete voorbeelden zou kunnen gelden: Almelo-Twenterand in/nabij Oosterweilanden bij de zandwinning of de noordkant van Waterrijk, voormalig NAVO terrein Bedrijvenpark Twente, Regionaal Bedrijventerrein Enschede, XL bussinespark Almelo. Deze voorbeelden laten zien dat wij tegemoet willen komen aan het argument om “verrommeling” zoveel mogelijk tegen te gaan en ook rekening te houden met omgevingslawaai en gebieden te zoeken met zo weinig mogelijk burgerwoningen.

Manifest

Respect voor de schepping

Wij leven in een door God gegeven wereld. Wij kunnen niet doen wat we willen. Dat geld ook voor natuur en milieu. Politiek en bestuur hebben de taak er voor te zorgen dat de aarde leefbaar blijft voor de toekomstige generaties.

Daarom roepen wij op om alle mogelijkheden te gebruiken om duurzame energie te stimuleren en we mogen daarbij windenergie niet uitsluiten, omdat het de meest efficiënte manier is met de meeste opbrengst aan duurzame energie.

Betrokken burgers

Wij mogen dankbaar zijn voor de vrijheid die we hebben. Die kan alleen behouden blijven als bedrijven, organisaties en burgers rekening houden met het algemeen belang.

Wij vinden dat de Twentse gemeenten zich niet mogen verschuilen achter argumenten als “niet mooi, of niet inpasbaar”, maar actief het debat moeten aangaan en stimuleren dat burgers dat op een goede wijze ook met elkaar doen.

Gerechtigheid wereldwijd

Op vele plaatsen in de wereld lijden mensen onder de gevolgen van klimaatverandering. Het leefbaar houden van de wereld vraagt van de overheden, ook de lokale, een sterke betrokkenheid op de wereld.

Elke bijdrage voor duurzame energie maakt een verschil in de wereld en daar waar we grotere stappen kunnen doen, zoals windmolens, mogen we dat niet weigeren op grond van egoïstische motieven die alleen onszelf aangaan.

Reacties op 'ChristenUnie fracties Twente willen windenergie projecten POSITIEF op de agenda!'