Schriftelijke vragen over ruimte voor somatische bewoners

Verzorgingshuis vaagmaandag 07 februari 2011 23:49

Recent is er tijdens het vragenkwartier gesproken over de wens voor meer verpleeghuisplaatsen voor somatische mensen (lichamelijk beperking). De ChristenUnie is van mening dat de Wethouder met projectontwikkelaars in overleg moet treden om kansen in kaart te brengen, en heeft hierover vragen gesteld aan de Wethouder.

Aan: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wierden

31 januari 2011

Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders ex artikel 37 reglement van orde.

Onderwerp: ChristenUnie ziet ruimte voor somatische bewoners

Geacht College,

Recent is er tijdens het vragenkwartier gesproken over de wens voor meer verpleeghuisplaatsen voor somatische mensen (lichamelijk beperking). De wethouder gaf te kennen dat er op dit moment geen geschikte locaties zijn die voor deze opvang ingericht kunnen worden, omdat er onvoldoende ruimte is in bestaande complexen. Bovendien ligt volgens de wethouder, de regie voor de realisatie van verpleeghuisplaatsen bij de zorginstellingen en ook daar is de bestaande ruimte onvoldoende.

Op zich delen wij die mening, maar als fractie van de ChristenUnie zouden wij op dit belangrijke  onderwerp voor onze burgers een actievere houding van het gemeentebestuur willen.

De ChristenUnie is van mening dat de Wethouder met projectontwikkelaars in overleg moet treden om kansen in kaart te brengen. Zo zou er wellicht in de 3e toren van Ten Stade een combinatie van verplegen en wonen gerealiseerd kunnen worden. Ook zien wij kleinschalige mogelijkheden op voormalige agrarische bedrijven, zoals complex Schipper in Zenderink, Daarmee bouwen we daadwerkelijk naar behoefte.

De ChristenUnie heeft de volgende vragen aan u:

1. Deelt u onze mening dat er ontwikkelingsmogelijkheden zijn bij lopende projecten of vrijkomende agrarische bedrijven en bent u bereid op dat gebied activiteit te ontwikkelen
  2. Bent u bereid om met de projectontwikkelaars in overleg te treden over de mogelijkheden voor verpleeghuisplaatsen?
  3. Bent u bereid om de kleinschalige mogelijkheden zoals door ons genoemd te onderzoeken op haalbaarheid?
  4. Zijn er aanvragen voor locaties ontvangen door zorginstanties die hierin willen voorzien?

Fractie ChristenUnie

Riet Eshuis, Fractievoorzitter

Reacties op 'Schriftelijke vragen over ruimte voor somatische bewoners'