ChristenUnie stelt vragen over graven en begraven

zaterdag 12 februari 2011 12:29

Wij zijn als fractie van verschillende zijden benaderd met vragen over “verlengen grafrecht” en het ruimen van graven.

Mensen hebben in het verleden grafruimte gekocht of gehuurd voor onbepaalde tijd dan wel met het idee dat dit voor onbepaalde tijd zou zijn. Ze betaalden er een flink bedrag voor. Na 30 jaar komt laatstgenoemde categorie er achter dat het niet voor onbepaalde tijd was. Ze krijgen een brief waarin hen de mogelijkheid wordt geboden het recht op de grafruimte met 10 jaar te verlengen voor een bedrag van ruim € 400. Mensen hebben daar vaak niet op gerekend. Naast de financiële opgave maken ze zich vooral zorgen over de vraag wie in de toekomst het recht van hen gaat overnemen  en vooral ook wat er gebeurt met het graf wanneer er niet meer wordt verlengd. Wordt er dan daadwerkelijk geruimd en zo ja wanneer?

Naar aanleiding daarvan heeft onze fractie de volgende vragen:

1. Per wanneer is in onze gemeente de mogelijkheid afgeschaft om grafruimte voor onbepaalde tijd te kopen of te huren?
  2. Komt die mogelijkheid wat u betreft terug?
  3. Kunt u garanderen dat graven die ooit voor onbepaalde tijd zijn gekocht of gehuurd nimmer worden geruimd?
  4. Wat gebeurt er met graven waarop het recht niet wordt verlengd? Is er een kans dat deze graven geruimd gaan worden?
  5. Hebben er trouwens in het verleden ruimingen plaatsgevonden, dan wel zijn er concrete voornemens tot ruimen?
  6. Bent u bereid te voldoen aan ons verzoek om over deze materie uitgebreidere informatie te verstrekken op de site, maar bijvoorbeeld ook eens per jaar in de gemeentelijke voorlichtingspagina? Een idee zou kunnen zijn om op de jaarlijkse belastingaanslag voor het onderhoudsrecht te vermelden per wanneer de nieuwe verlengingstermijn aanbreekt, zodat mensen zich daar op tijd op kunnen voorbereiden.
  7. Vorig jaar is er met verschillende deskundigen en betrokkenen uit ‘het veld’ gesproken over het beleid t.a.v. begraven en begraafplaatsen ter voorbereiding op aanpassing van beleid. Wanneer kan de gemeenteraad de beleidsnota en voorstellen tegemoet zien?

Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over graven en begraven'